Wel of geen zakelijke kerstkaart?
bijdrage van Kelly, grafisch vormgever

De zomer is weer voorbij en het einde van het jaar komt weer in zicht. Het lijkt nog heel ver weg maar over 8 weken is het alweer kerst. Tijdens een interne vergadering kwam de welbekende vraag daarom naar voren; doen we dit jaar wel of geen kerstkaart naar onze klanten? Een vraag die waarschijnlijk rond deze tijd bij meerdere bedrijven de revue passeert. Is een kerstkaart eigenlijk nog wel van deze tijd in dit digitale tijdperk? En is het niet alleen maar geldverspilling? Met de juiste insteek kan een zakelijke kerstkaart van grotere betekenis zijn dan alleen het overbrengen van een kerstgroet.

Er zijn veel bedrijven die een kerstkaart sturen om de relatie met hun klant te versterken. Een zakelijke kerstkaart is immers een eenvoudige manier om relaties te bedanken voor de fijne samenwerking in het afgelopen jaar en bij minder actieve klanten je naam weer even onder de aandacht te brengen. Maar waar moet je op letten als je een zakelijke kerstkaart stuurt?

Beslis op tijd of je wel of geen kerstkaart wilt versturen. Veel zakelijke kerstkaarten komen te laat binnen bij relaties waardoor het zijn doel mist, omdat het bedrijf dan vaak al dicht is en de kaart pas na de feestdagen gelezen wordt. De beste tijd om je kaart op de mat te laten vallen is net na Sinterklaas maar nog voor de kerstdrukte.

Als je echt wilt opvallen bij je relatie zorg je natuurlijk voor een originele kaart met een opvallend design of een originele boodschap. Alleen dan zal jouw zakelijke kerstkaart een mooi plekje krijgen en niet direct in de prullenbak verdwijnen. Zorg daarnaast voor een persoonlijke boodschap, zodat relaties zich aangesproken voelen en je kerstkaart echt waarderen. Een persoonlijke tekst op een kerstkaart schrijven kost misschien meer tijd, maar het is een goede manier om de relatie met je klant te versterken! Wees met het versturen van je kerstkaart selectief en stuur deze niet naar je gehele klantenbestand waar ook klanten tussen zitten die je al jaren niet gesproken hebt. Bij klanten waarmee je regelmatig contact hebt is het daarnaast ook veel eenvoudiger de tekst persoonlijk te maken. Zet op een zakelijke kerstkaart geen commerciële boodschap. Dit wordt door veel mensen niet gewaardeerd en maakt je persoonlijke boodschap gelijk een stuk minder oprecht. Voor een retailer die het moet hebben van de massa en graag zijn winkels tweede Kerstdag gevuld wilt zien ligt dat natuurlijk weer anders.

Waarom eigenlijk geen digitale kerstkaart? Past helemaal in onze huidige digitale wereld en is natuurlijk lekker goedkoop. Voor de bedrijven die zich op consumenten richten kan dit natuurlijk prima, maar voor business-to-business heeft het versturen van een digitale kerstkaart of een kerstwens via social media vaak niet het gewenste effect. Dit komt met name door het onpersoonlijke karakter van de boodschap. Ook is er vaak maar één persoon die de digitale kerstkaart binnenkrijgt. Daarnaast kan aan een digitale kaart geen mooi plekje gegeven worden binnen het bedrijf waardoor deze een lagere attentiewaarde heeft dan een reguliere kerstkaart.

Is een kerstkaart dus nog iets van deze tijd, zeker wel! Rond de Kerst is het fijn om kaarten te mogen ontvangen met een warme boodschap en een bedankje voor een fijne samenwerking. Ben jij er al uit wat jij doet met je bedrijf? Wel of geen kerstkaart dit jaar?