Westfield Mall of the Netherlands

Westfield Mall of the Netherlands

De toekomst van retail

Afgelopen maandag 25-01 was het zo ver, wij (Anouk, Julia en Toob) gingen op inspiratiereis naar de Westfield Mall of the Netherlands. Wat is the Westfield Mall of the Netherlands en waarom is het zo bijzonder? Wij leggen het jullie uit.

Als je aan komt rijden bij the Westfield Mall of the Netherlands in Leidschendam zie je direct iets wat je niet vaak in Nederland tegen komt. Een immens gebouw met een bijzondere gewelfde vormgeving. Er lijkt letterlijk geen einde aan het gebouw te komen. Dat is ook niet gek want deze nieuwe Shoppingmall is 117.000 (!) m2.

Nu kan je denken: waarom is er gekozen voor Leidschendam? Deze locatie is ideaal gelegen tussen de grote steden Den Haag, Amsterdam, Rotterdam en Utrecht. Met 4000 gratis parkeerplekken moet dit alle Randstedelingen uitnodigen voor een compleet dagje uit.  De nieuwe mall bestaat namelijk niet alleen uit heel veel winkels maar ook uit een complete dining-area, bioscoop en bowlingbaan. De mall wordt officieel geopend op 18 maart dit jaar.

Aangekomen op locatie werden we welkom geheten door Sydney Koster, Retail Expert/Design Manager at Unibail-Rodamco-Westfield. Hij is verantwoordelijk voor de indeling en het design binnen in de mall. Na een leuke kennismaking en een presentatie over the Mall of the Netherlands gingen we het winkelcentrum in aanbouw verkennen.

Sydney liet ons zien dat werkelijk over elk detail is nagedacht en niets aan het toeval is overgelaten. Zo is de merkidentiteit van Westfield volledig vertaald in het design. Een goed voorbeeld hiervan is Openheid en Transparantie. Winkels in de Mall of the Netherlands zijn voor 70% open. Je hebt door het vele glaswerk, de afwezigheid van deuren en de unieke designs het gevoel alsof je al binnenin iedere winkel staat. Het hele winkelcentrum straalt éénheid uit.

Om aan het Westfield gedachtegoed te voldoen hebben retailers die zich willen vestigen een uitgebreid applicatietraject. De deelnemende winkels moeten qua design en winkelindeling passen in het plaatje van Westfield. Sydney geeft aan dat iedere winkel een lang traject aflegt voordat het aan de juiste eisen voldoet. Dit alles om de consument die unieke Westfield ervaring te kunnen bieden. Dit weerhoudt retailers echter niet om deel te nemen, 90% van de mall is al voorverhuurd.

Westfield Mall of the Netherlands

Verder staat service hoog in het vaandel vanuit het Westfield gedachtegoed. Zo zijn er extra ruime parkeerplekken voor families, kan je van buitenaf al zien waar je het beste kan parkeren, kan je tijdens het winkelen je tassen afgeven (die later naar je auto worden gebracht) en kunnen kinderen zich de hele dag vermaken in hun ‘eigen wereld’.

De Westfield Mall of the Netherlands herdefinieerd het traditionele Nederlandse winkelcentrum. Een unieke en innovatieve combinatie van design, fashion, leisure en hospitallity. Het is een plek om te ontmoeten, verbinden, winkelen en om memorabele belevingen te delen. Dit betekent in de praktijk dat je er de hele dag kan vermaken. Bijvoorbeeld eerst winkelen bij internationale retailers, de woonafdeling en flagship stores. Dan bij the Gallery: een moderne en creatieve weergave van de Nederlandse winkelstraat. Later loop je over de Fresh! area voor je dagelijkse boodschappen van hoge kwaliteit. Voor een heerlijk diner kan je terecht in de dining-area en ’s avonds kan je terecht bij de arcadehal, de bowlingbaan of de meerdere verdiepingen tellende bioscoop! De consument kan alles op het gebied van design, fashion en leisure op één plek vinden.